Donkeys and Elephants certainly occupy as much of the “American Dream” as the stripped flag you always see in Holywood movies, McDonald’s hamburger joints, coca-cola, apple pie, basball, free enterprize, free enterprize, enterprize which is supposed to be free, wars, military interventions in far-away countries, the stock market, Maryland Monroe, gigantic computers, Disneyland, expensive private hospitals, and big Simpson like homes with bright green grass lawns.
Dennis Weisbrot’s “American dreams and an elephant,” an entertaining stab at some of the untouchable corner stones of U.S. society, skillfully directed by David Maler, had its baptism before an appreciative “porteño” audience last night at the “El Tinglado” theater in Buenos Aires City.
Oh. If your English is not top notch you can test your Spanish reading skills with the subtitles projected above the heads of the actors onto a screen where you may also see some typical episodes of life in the U.S.A., or if your English is great but your Spanish is time scarred you might want to check out the translations...
There are four stories to choose from, all nicely exaggerated, sometimes shamefully and deliberately blown up, although the attentive spectator might detect a bit of bitter-sweetness in the situations—acted out with refined and detailed concern for theatrical art.
There’s Daniel, the easy going patriotic flag waving taxi driver. And the information agency willing to give each customer one piece of “useless information,” the only provider that does not even pretend to dish out real information. A female customer, appropriately attired in a T-Shirt proclaiming that “less is more” gets things messed up when she suggests the agent might give out two pieces of useless information...Wannabe, poor soul, is on the outlook for respect in the most quirky ways, and a blithe worrywort hung up on putting into practice the guidelines of a book on how to make friends and...
The tongue-in-cheek humor is a door opener to what appears to be a search for identity in the urban jungle, the collateral effects of the consumer society, the persistent flag waving patriotism that knaws its way into every knick and cranny and the (not so) lingering after tastes of war. ( In fact, once again the military-industrial complex is beating the drums for yet another military intervention, this time in Siria.) Anyway, there’s miss Statue of Liberty armed with a powerful flashlight and designated to try to outshine her namesake...
The situations are clear, the acting meticulous, the voices tweaked just enough to use the voice as a gag in the characterizations and singer Mara Meter, appropriately dressed in a long silky red night gown to croon her honey sweet melodies between each skit.
(A fluffy pink elephant remains on stage during the whole performance, however we lack the sine qua non to determine its symbolic meaning: the elephant stands for Republican (conservative) while the donkey represents the (liberal?) Democrats.)
Funciones:
Miércoles 20 hs Entradas: $ 80 y $ 60 (dto. estudiantes y jubilados)
El TingLAdo Teatro
Mario Bravo 948
Reservas: 4863-1188
American Dreams and an elephant es una comedia dramático-absurda compuesta porcuatro obras cortas que exploran la búsqueda de la identidad dentro de la alienación social, los rituales insensibilizadores, el consumismo patriótico y las secuelas de la guerra. Una crítica sobre la fauna del paisaje urbano de los Estados Unidos donde Danielestá abrumado, el Taxista es un patriota, Quiereser quiere respeto, y Morty... bueno, él se sienta sobre carbón.
FICHA TÉCNICA
Elenco: Guillermo Jáuregui, David Maler y Mara Meter
Escenografía: Shaina Cohen
Asistente de escenografía: Carolina Acevedo
Vestuario: Sophie Lloyd
Iluminación: Sebastián Crasso
Fotografía: Arturo Dickson
Asistente de fotografía: Mariana Rubio
Diseño gráfico: Máximo D’Oleo
Sonido: Alejandra Vergel
Producción Ejecutiva: Teresa Gloria Abdala
Comunicación: Maruchi Frometa
Prensa: TEHAGOPRENSA
Asistencia de dirección: Lía Briones
Dirección David Maler
DAVID MALER (sobre la Obra )
Cuando leí la obra por primera vez pensé “esta todo ahí”, entera enfrente de mi. La esencia estaba ahí, ante mis ojos, transparente y genuina. American Dreams and an elephant es una crítica fuerte a los Estados Unidos y lo que conocemos como el “Sueño Americano”, pero no critica desde un lugar común, sino desde adentro hacia fuera ya que nuestro increíble dramaturgo, Dennis Weisbrot, es de E.E.U.U., cosa que aporta una serie de factores muy interesantes. Una crítica sobre la cultura, pero con cierto cariño que uno lleva por su tierra natal, sin importar lo lejos o desencantado que esté con ella. Evidenciamos fallas, pero nos encariñamos con los personajes, los vemos nadando contra la corriente en un mar sin fin, pero nunca dándose por vencidos. Frente a la distribución masiva de información, la globalización, la alienación. Sociedades que cada vez más nos fuerzan a vivir en una ilusión. La necesidad de justificar nuestras acciones ante otros. Pero no martillamos las fallas, dándole un peso insoportable, sino que nos reímos de ellas. Nos deja un sabor agri-dulce, pero salimos con una sonrisa. Nos es más soportable ver lo insoportable a través de este cristal. Un humor filoso, de precisión quirúrgica.
Fueron estos los factores que me capturaron de la obra. Mi trabajo es tratar de dejar todos los elementos lo mas abiertos posibles, no cerrar la obra del todo, no dejarla concretada invitando a que uno vuelque su propio significado y lo interprete.
Notas y acreditaciones:
Jimena López 15.5.703.3975
No hay comentarios.:
Publicar un comentario